серпень 2019

Жінки на виборах: участь і винагорода

Український жіночий фонд (УЖФ) у партнерстві з Національним демократичним інститутом міжнародних відносин (НДІ) здійснює гендерний моніторинг позачергових виборів народних депутатів України 2019 року.

Після офіційного оголошення результатів виборів експертками УЖФ було зведено остаточні дані про представництво народних депутатів України IX-го скликання у розрізі статі, а також про участь жінок у виборчому процесі загалом.

За даними Центральної виборчої комісії до Верховної Ради проходять 337 чоловіків (79,5%) та 87 (20,5%) жінок. Таке представництво все ще залишається не репрезентативним адже жінки складають 54% населення країни, однак є кроком вперед порівняно з усіма попередніми скликаннями Верховної Ради.

За виборчими списками від політичних партій по багатомандатному виборчому округу з 225 депутатів до Верховної Ради проходять 60 жінок (27%).

Формальне дотримання гендерної квоти у виборчих списках (розміщення жінок в другій половині списків) не змогло забезпечити 30% жінок серед обраних депутатів.  В той же час, партії, які забезпечили більш рівномірний розподіл місць в першій половині виборчих списків, наблизились до гендерного балансу серед обраних депутатів.

В одномандатних округах, із 199 депутатів до Верховної Ради проходять 27 жінок (14%). Незбалансованим є представництво серед обраних кандидатів у регіональному розрізі. У восьми областях України серед обраних в одномандатних округах депутатів немає жодної жінки.

Результати голосування в одномандатних округах свідчать, що на виборців не вплинули стереотипи щодо статі народного депутата. Частка жінок, обраних в округах пропорційна частці кандидаток.

Дві партії отримають додаткове фінансування із державного бюджету за більш збалансоване представництво жінок та чоловіків у Верховній Раді – «Європейська солідарність» та «Голос». Окрім того, на загальних підставах державне фінансування буде розподілене між десятьма партіями, які отримали не менше 2% голосів виборців у загальнодержавному виборчому окрузі. Наразі для партій, які отримають державне фінансування, відсутній механізм заохочення до використання частки цих коштів для забезпечення рівної участі жінок і чоловіків у громадсько-політичній діяльності та прийнятті суспільно важливих рішень.

Жінки були більше залучені до виборчого процесу, аніж чоловіки – на всіх рівнях, окрім висування кандидатів. 

Жінки склали 58% серед офіційних спостерігачів від громадських організацій, 59% серед членів окружних виборчих комісій, 61% серед офіційних спостерігачів та уповноважених осіб від політичних партій. Широке залучення жінок на відповідальні посади уповноважених представників партій, а також офіційних спостерігачів від партій та громадських організацій може свідчити як про високий рівень зацікавленості жінок в громадсько-політичному житті, так і визнання політичними партіями професійних якостей та відданості жінок інтересам цих партій. Однак рівень висування жінок партіями як кандидаток (23%) не відповідав рівню залучення жінок до захисту інтересів партій на виборах.

Український жіночий фонд закликає політичні партії задіяти потенціал жінок для подальшого партійного розвитку, а також для підготовки у якості кандидаток до місцевих виборів. Під час місцевих виборів, рекомендується дотримуватись квоти та рівномірно розподіляти місця нагорі та внизу списків між кандидатами та кандидатками.

Український жіночий фонд також закликає передбачити використання частини державного фінансування – отриманого як в якості заохочення за забезпечення представництва у Верховній Раді кожної зі статей на рівні не менше третини депутатської фракції, так і на загальних підставах – на програмну діяльність із просування політики гендерної рівності всередині партій, залучення, навчання та просування жінок-лідерок.

Більше інформації дивіться в тексті заяви та інфографіці.

За докладнішою інформацією звертайтесь до координаторки проектів Мілени Горячковської (0503101364).

Файли для завантаження:

1) Текст заяви

2) Прес-реліз

3) Інфографіка

Дивіться також

січень 2020
Новий підхід до визначення розміру виборчої застави передбачений Виборчим кодексом, який набрав чинності 1 січня 2020 року. Український Жіночий Фонд висловлює стурбованість зростанням виборчої застави, що призведе до ускладнення доступу жінок до органів місцевої влади. Більше інформації – у розширеній версії матеріалу.
січень 2020
Український жіночий фонд оголошує конкурс на посаду Адміністративної асистентки(-а). Основні обов’язки: • Прийом та скеровування вхідних і вихідних дзвінків • Обробка вхідної та вихідної кореспонденції • Забезпечення кур’єрської доставки документів та поштових відправлень • Забезпечення щоденної роботи офісу і організація матеріально-технічного забезпечення (технічне обслуговування і ремонт оргтехніки, контакти з експлуатаційними службами, облік і замовлення канцтоварів тощо). Дедлайн подачі документів – 27 січня. Читайте більше про вакансію.
січень 2020
Український Фіночий Фонд шукає Асистента (-ку) програм. Основні обов’язки: організація забезпечення для проведення тренінгів, зустрічей та інших заходів (запрошення учасників, підготовка відповідних матеріалів, замовлення приміщення, організація харчування тощо). Підготовка контрактів та інших документів за потреби, облік підготовки/отримання/відправки фінансових та програмних документів від партнерів, грантерів, постачальників послуг та ін. Дедлайн подачі документів – 27 січня. Читайте більше про вакансію.