червень 2020

Виборча застава як бар'єр для висування кандидаток

Процес реформування виборчого законодавства триває, і буде мати значний вплив на можливості для жінок брати участь у майбутніх місцевих виборах.

Продовжуємо знайомити вас із ситуацією щодо змін розміру виборчої застави. Для кращої ілюстрації використаємо приклад одного міста. Зазначені суми є орієнтовними, остаточні ж визначить Центральна виборча комісія згідно законодавства, яке діятиме на момент виборів. 

 

Нагадаємо, що чинний Виборчий кодекс підняв розмір застави у деяких випадках в 10 разів, а враховуючи зміни розміру мінімальної заробітної плати, до якої прив’язаний обсяг застави, то навіть і в 40 разів, якщо порівнювати з місцевими виборами 2015 року.

Згідно з чинними положеннями кодексу, партія, яка висунула у виборчий список кандидатів у депутати обласної, міської ради (стосується міста з кількістю виборців 90 тис. осіб і більше), а також на посаду міського голови міста з кількістю виборців понад 90 тис. осіб, має внести заставу з розрахунку чотири розміри мінімальної заробітної плати (ЗП) на кожні 10 тис. виборців відповідного виборчого округу для кожного виду виборів окремо. Наприклад, у Хмельницькому, у якому проживає 215 тис. виборців, кандидат/ка в мери має заплатити близько 396 000 грн. Така ж сума необхідна для реєстрації списку партії, тобто від кандидатів/ток.  Якщо до початку виборчого процесу зросте розмір мінімальної зарплати, зросте і застава.

Грошова застава для виборів у місцеві ради та на посаду міського/сільського голови в округах, де кількість виборців менше 90 тис., не передбачається.

_

Прийнятий 4 червня в першому читанні законопроект №3485одночасно зі зниженням виборчої застави, передбачає запровадження виборчої застави для виборів усіх рівнів:

1) Кандидати-самовисуванці у депутати сільської, селищної, районної в місті,  міської (міста з кількістю виборців  до 15 тисяч осіб) та районної ради мають внести грошову заставу з розрахунку 20% мінімальної ЗП, тобто наразі близько 945 грн. Такий же розмір застави – на кожного депутата зі списку партії.

2) Для кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 90 тис. осіб) передбачена застава у розмірі однієї мінімальної ЗП, тобто наразі – 4 723 грн.

3) Із кількістю виборців понад 15 тис. для реєстрації списку в обласну раду, міську/районну раду необхідно внести заставу в розмірі одної мінімальної ЗП на кожні 10 тис. виборців, на кожного кандидата. Така ж сума передбачена для кандидатів в мери міст із кількістю виборців понад 90 тис. Наприклад, для Хмельницького сума буде близько 99 000 грн – тож розмір застави залишається досить високим.

_

Ще раніше, 30 квітня, Верховна Рада прийняла за основу інший законопроект про зниження виборчої застави №2769 (наразі готується на друге читання), який передбачає інший підхід. Передбачається зменшення розміру грошової застави на 90% на місцевих виборах для кандидатів у депутати обласних рад та міських рад у містах, у яких проживають понад 90 тис. виборців (4 мінімальні зарплати на кожні 90 тисяч виборців, а не на 10 тисяч). Наприклад, у Хмельницькому із кількістю виборців 215 тис. за реєстрацію кандидата в мери/списку в міську раду необхідно заплатити не близько 396 000 грн, як за чинним Кодексом, а близько 43 400 грн.

_

Для порівняння, на виборах 2015 р. розмір застави для виборчого списку кандидатів становив 9 946 грн для виборів до міської ради та міського голови Хмельницького, і 50 116 грн – до обласної ради.

_

Український Жіночий Фонд послідовно виступає за зниження виборчої застави, яка є додатковою перешкодою для висування кандидаток та проведення ними ефективної виборчої кампанії. Враховуючи нерівність в доступі до фінансових ресурсів, висока застава матиме непропорційний вплив на можливості жінок і чоловіків брати участь і перемагати на місцевих виборах.

Ознайомитись з аналізом Виборчого кодексу та його потенційного впливу на участь жінок у парламентських та місцевих виборах, а також з аналізом перешкод та можливостей для жінок у виборчому процесі ви можете у звіті за результатами гендерного моніторингу парламентських виборів, який Український Жіночий Фонд здійснив у партнерстві з National Democratic Institute 

Підготувала М. Горячковська,

координаторка програм УЖФ

Дивіться також

березень 2021
Сексуальна орієнтація, безпека, грантожери, чоловіконенависниці: що змішує людей сумніватись у Марші жінок* і чому варто приєднуватись, а не вагатися. Відповідаємо на закиди аргументовано, виважено і правдиво.
березень 2021
Основні обов’язки: прийом та скеровування вхідних і вихідних дзвінків; обробка вхідної та вихідної кореспонденції; забезпечення кур’єрської доставки документів та поштових відправлень; забезпечення щоденної роботи офісу і організація матеріально-технічного забезпечення (технічне обслуговування і ремонт оргтехніки, контакти з експлуатаційними службами, облік і замовлення канцтоварів тощо) та ін.
березень 2021
Виклики, рішення, несподіванки антикризових проєктів. Що далі: від реакції до системних змін.