червень 2020

Виборча застава як бар'єр для висування кандидаток

Процес реформування виборчого законодавства триває, і буде мати значний вплив на можливості для жінок брати участь у майбутніх місцевих виборах.

Продовжуємо знайомити вас із ситуацією щодо змін розміру виборчої застави. Для кращої ілюстрації використаємо приклад одного міста. Зазначені суми є орієнтовними, остаточні ж визначить Центральна виборча комісія згідно законодавства, яке діятиме на момент виборів. 

 

Нагадаємо, що чинний Виборчий кодекс підняв розмір застави у деяких випадках в 10 разів, а враховуючи зміни розміру мінімальної заробітної плати, до якої прив’язаний обсяг застави, то навіть і в 40 разів, якщо порівнювати з місцевими виборами 2015 року.

Згідно з чинними положеннями кодексу, партія, яка висунула у виборчий список кандидатів у депутати обласної, міської ради (стосується міста з кількістю виборців 90 тис. осіб і більше), а також на посаду міського голови міста з кількістю виборців понад 90 тис. осіб, має внести заставу з розрахунку чотири розміри мінімальної заробітної плати (ЗП) на кожні 10 тис. виборців відповідного виборчого округу для кожного виду виборів окремо. Наприклад, у Хмельницькому, у якому проживає 215 тис. виборців, кандидат/ка в мери має заплатити близько 396 000 грн. Така ж сума необхідна для реєстрації списку партії, тобто від кандидатів/ток.  Якщо до початку виборчого процесу зросте розмір мінімальної зарплати, зросте і застава.

Грошова застава для виборів у місцеві ради та на посаду міського/сільського голови в округах, де кількість виборців менше 90 тис., не передбачається.

_

Прийнятий 4 червня в першому читанні законопроект №3485одночасно зі зниженням виборчої застави, передбачає запровадження виборчої застави для виборів усіх рівнів:

1) Кандидати-самовисуванці у депутати сільської, селищної, районної в місті,  міської (міста з кількістю виборців  до 15 тисяч осіб) та районної ради мають внести грошову заставу з розрахунку 20% мінімальної ЗП, тобто наразі близько 945 грн. Такий же розмір застави – на кожного депутата зі списку партії.

2) Для кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 90 тис. осіб) передбачена застава у розмірі однієї мінімальної ЗП, тобто наразі – 4 723 грн.

3) Із кількістю виборців понад 15 тис. для реєстрації списку в обласну раду, міську/районну раду необхідно внести заставу в розмірі одної мінімальної ЗП на кожні 10 тис. виборців, на кожного кандидата. Така ж сума передбачена для кандидатів в мери міст із кількістю виборців понад 90 тис. Наприклад, для Хмельницького сума буде близько 99 000 грн – тож розмір застави залишається досить високим.

_

Ще раніше, 30 квітня, Верховна Рада прийняла за основу інший законопроект про зниження виборчої застави №2769 (наразі готується на друге читання), який передбачає інший підхід. Передбачається зменшення розміру грошової застави на 90% на місцевих виборах для кандидатів у депутати обласних рад та міських рад у містах, у яких проживають понад 90 тис. виборців (4 мінімальні зарплати на кожні 90 тисяч виборців, а не на 10 тисяч). Наприклад, у Хмельницькому із кількістю виборців 215 тис. за реєстрацію кандидата в мери/списку в міську раду необхідно заплатити не близько 396 000 грн, як за чинним Кодексом, а близько 43 400 грн.

_

Для порівняння, на виборах 2015 р. розмір застави для виборчого списку кандидатів становив 9 946 грн для виборів до міської ради та міського голови Хмельницького, і 50 116 грн – до обласної ради.

_

Український Жіночий Фонд послідовно виступає за зниження виборчої застави, яка є додатковою перешкодою для висування кандидаток та проведення ними ефективної виборчої кампанії. Враховуючи нерівність в доступі до фінансових ресурсів, висока застава матиме непропорційний вплив на можливості жінок і чоловіків брати участь і перемагати на місцевих виборах.

Ознайомитись з аналізом Виборчого кодексу та його потенційного впливу на участь жінок у парламентських та місцевих виборах, а також з аналізом перешкод та можливостей для жінок у виборчому процесі ви можете у звіті за результатами гендерного моніторингу парламентських виборів, який Український Жіночий Фонд здійснив у партнерстві з National Democratic Institute 

Підготувала М. Горячковська,

координаторка програм УЖФ

Дивіться також

червень 2020
Український Жіночий Фонд (УЖФ) в рамках Проєкту «Просування прав людини та ґендерної рівності за допомогою мобілізації громад задля розширення можливостей» оголошує відкритий тендер на закупівлю спортивного інвентаря та обладнання, спортивних та дитячих майданчиків громадськими організаціями Запорізької та Луганської областей, які реалізують грантові проекти за фінансовою підтримкою міжнародних донорів.
червень 2020
Український Жіночий Фонд (УЖФ) в рамках Проєкту «Просування прав людини та гендерної рівності за допомогою мобілізації громад задля розширення можливостей» оголошує відкритий тендер на закупівлю медичного та реабілітаційного обладнання громадськими організаціями Запорізької, Донецької та Луганської областей, які реалізують грантові проекти за фінансовою підтримкою міжнародних донорів.
червень 2020
Український Жіночий Фонд (УЖФ) в рамках Проєкту «Просування прав людини та гендерної рівності за допомогою мобілізації громад задля розширення можливостей» оголошує відкритий тендер на закупівлю систем відеоспостереження, освітлення та сигналізації громадськими організаціями Запорізької та Луганської областей, які реалізують грантові проекти за фінансовою підтримкою міжнародних донорів.