січень 2021

Заява №4 за проміжними результатами ґендерного моніторингу на місцевих виборах в Україні 25 жовтня 2020 року

Український Жіночий Фонд у партнерстві з Національним демократичним інститутом (НДІ) здійснює ґендерний моніторинг місцевих виборів, що відбулись 25 жовтня 2020 року.

 

Метою ґендерного моніторингу є комплексний ґендерний аналіз виборчого процесу задля виявлення можливостей та перешкод для участі жінок у виборах та їх обрання до органів місцевого самоврядування.

 

Завдяки дотриманню ґендерної квоти у виборчих списках партій до обласних рад та міських рад великих міст, зокрема 24 міських рад міст-обласних центрів, м. Києва, Краматорська та Бахмута було більше жінок, порівняно з попередніми виборами 2015 р. Також, порівняно із попередніми місцевими виборами, зросло представництво жінок у новобраних радах – з 20% до майже 31% у вищезгаданих міських радах, і з 15% до 28% у обласних радах. Про обмежений характер застосування квоти Український Жіночий Фонд наводив дані у попередній заяві.

 

Однак, надана Центральною виборчою комісією статистика показує, що попри зростання представництва у великих громадах, загалом в Україні представленість жінок у місцевих радах впала на 12,6%. Якщо за результатами виборів 2015 року до місцевих рад було обрано  49,5% жінок, то у 2020 році – тільки 36,9%.  

Погіршення загальної статистики викликано різким зменшенням представництва жінок на рівні селищних та сільських рад – з 46,1% та 55,7% у 2015 році до 37,9% та 41,3% у 2020 році.

 

Представленість жінок на посадах сільських, селищних, міських голів також погіршилась, з 31,4% за результатами виборів 2015 року до 16,6% за результатами виборів 2020 року. 

 

Реформа децентралізації призвела до укрупнення територіальних громад та зменшення кількості місцевих рад. Якщо в 2015 році проводились вибори до 9831 селищної та сільської ради, і обирались 131989 депутатів, то у 2020 році проводились вибори до 1051 ради і були обрані 23894 депутатів селищних і сільських рад. Якщо на виборах 2015 року були обрані 10131 сільський, селищний, міський голова (з них 6954 чоловіків (68,6%) та 3177 жінок (31,4%), то на виборах 2020 року – тільки 1412 голів (1178 чоловіків  (83,4%) та 234 жінок (16,6%).

 

Укрупнення територіальних громад призводить як до збільшення конкуренції, так і до зростання ролі фінансових та інших ресурсів для проведення передвиборчої кампанії. Якщо у малій громаді масштабні рекламні виборчі кампанії фактично не проводились, адже лідерки і лідери думок і так, переважно, були добре відомі громаді, і могли самостійно організувати особисті зустрічі з виборцями та поширення інформації, то у більшій громаді нерівний доступ жінок і чоловіків до ресурсів може впливати на результати виборів.

За оцінкою Українського Жіночого Фонду, зростає роль тренінгових, менторських програм для жінок, зацікавлених у місцевій політиці, щодо планування та проведення виборчої кампанії, роботи із виборцями, акумулюванні ресурсів для подолання нерівних стартових умов та перемоги на виборах. Жінки-кандидатки зацікавлені у знаннях та інформаційних ресурсах.

 

 

На виборах голів громад 2015 року жінки перемагали частіше – серед кандидатів вони були представлені на рівні 13%, а серед обраних – на рівні 31,4%. На виборах 2020 року відсоток  жінок серед кандидатів становив 16,4% – а серед обраних голів 16,6%.

 

Несприятливим фактором для ширшої участі жінок як кандидаток у місцевих виборах було також зростання розміру виборчої застави та запровадження виборчої застави на всіх рівнях, незалежно від кількості виборців.

Моніторинг Українського Жіночого Фонду показав тенденцію до зменшення представництва жінок у новообраних радах після оголошення результатів виборів.

Так, за результатами виборів 25 жовтня 2020 року, до обласних рад було обрано 1660 депутатів, в тому числі 1195 чоловіків та 465 жінок). Із них, 105 чоловіків (8,8% від обраних) та 60 жінок (13%) відмовились від мандатів. Внаслідок замін, рівень представництва жінок в обласних радах зменшився з 28% до 26,5%.

До міських рад  великих міст, зокрема 24 міських рад міст-обласних центрів, м. Києва, Краматорська та Бахмута було обрано 1244 депутатів, в тому числі 860 чоловіків та 384 жінок. Із них, 89 чоловіків (10,3% від обраних) та 44 жінок (11,5%) відмовились від мандатів. Внаслідок замін, рівень представництва жінок в міських радах цих міст зменшився з 30,9% до 29,8%.

 

Загальна кількість відмов серед обраних кандидатів була вищою, адже до встановлення остаточних результатів виборів від одного мандату могли по черзі відмовитись кілька кандидатів. Серед можливих причин – формальне виконання гендерної квоти партіями для реєстрації, тиск з боку партійних осередків,  незацікавленість у роботі в місцевій раді кандидатів та кандидаток, зміна їх життєвих пріоритетів тощо. Недостатня залученість жінок до прийняття рішень при висуванні кандидатур та ухваленні інших важливих внутрипартійних рішень є несприятливою для посилення внутріпартійної демократії та представництва обраними від партій кандидатами і кандидатками інтересів громади.

 

Український Жіночий Фонд закликає політичні партії не обмежуватись дотриманням гендерної квоти під час виборів, а більш активно залучати жінок до партійної роботи у між виборчий період, у тому числі до ухвалення рішень та формування паритетної партійної політики.


Із попередніми матеріалами за результатами моніторингу можна ознайомитись за посиланнями:

https://www.uwf.org.ua/news/11944

https://www.uwf.org.ua/news/11940

https://www.uwf.org.ua/news/11934

https://www.uwf.org.ua/news/11916

 

 

 

 

 

Дивіться також

березень 2021
Сексуальна орієнтація, безпека, грантожери, чоловіконенависниці: що змішує людей сумніватись у Марші жінок* і чому варто приєднуватись, а не вагатися. Відповідаємо на закиди аргументовано, виважено і правдиво.
березень 2021
Основні обов’язки: прийом та скеровування вхідних і вихідних дзвінків; обробка вхідної та вихідної кореспонденції; забезпечення кур’єрської доставки документів та поштових відправлень; забезпечення щоденної роботи офісу і організація матеріально-технічного забезпечення (технічне обслуговування і ремонт оргтехніки, контакти з експлуатаційними службами, облік і замовлення канцтоварів тощо) та ін.
березень 2021
Виклики, рішення, несподіванки антикризових проєктів. Що далі: від реакції до системних змін.