Стоптані кросівки і ще п’ять секретів перемоги на місцевих виборах

Олена Щербина – новообрана голова Прибузької обєднаної територіальної громади на Миколаївщині. Випускниця Академії Жіночого Лідерства для жінок – потенційних учасниць місцевих виборів, розповіла, як навчальна програма Українського Жіночого Фонду (УЖФ) і Національного Демократичного Інституту (NDI) допомогла їй здобути перемогу.

«Я – «аборигенка», - жартує Олена Щербина. – Мешкаю тут усе життя і знаю, що наша громада сильна, у нас є достатнє фінансування і всі ресурси, щоб процвітати. Але досі у керівництві громади не було командного духу і далекоглядного бачення. Голова не враховував думку жителів, одноосібно ухвалював рішення – громада не розвивалася. Я хотіла це змінити, три роки тому балотувалася, але тоді посіла друге місце у виборчих перегонах. 2017-го мені забракло впевненості в собі і знань про ефективне ведення передвиборчої кампанії».

Раніше Олена працювала спеціалісткою служби сім’ї дітей та молоді, заступницею директора школи з виховної роботи. За рік до виборів пішла на радикальний крок – стала інспекторкою з проектування Прибузької ОТГ в сільській раді. «Порівняно з попереднім місцем роботи, це нижча посада і скромніша платня. Але тільки так я могла зрозуміти, як відбувається сесія, формується бюджет, комісії. І чи взагалі мені потрібна посада голови ОТГ, щоб втілювати свої задуми з розвитку громади».

Про Академію Жіночого Лідерства (АЖЛ) Олена дізналася з оголошень на інтернет-ресурсах. «Мене зацікавило те, що тренінги стосувалися саме участі у передвиборчій кампанії, і що це для жінок. Я часто чула, що жінки не можуть керувати. В Академії пояснили, що таке сексизм, дали мені віру в себе та інструменти ефективного проведення кампанії», - згадує учасниця серпневої АЖЛ.

Суперники Олени Щербини у передвиборчій боротьбі були переважно досвідчені, серед них – тодішні голова і заступник голови ОТГ, заступник голови районнної держадміністрації. Однак виявилося, що виборці мало що знають про них. На виборчій дільниці не було ніякої інформації про кандидатів у голови ОТГ: новий Виборчий кодекс не передбачив друку плакатів та інформаційних буклетів про цю категорію.

«Та якби інформація й була, не так багато виборців доходили до дільниці, щоб знати своїх кандидатів в обличчя. Люди були розчаровані у виборах, адже за три роки не побачили змін у громаді. Тому я наважилася на кампанію «від дверей до дверей», якої нас учили в Академії Жіночого Лідерства, –  пояснює Олена Щербина. – Для мене було принципово, щоб виборці голосували свідомо».

Ефективність агітації виборців через особисті зустрічі в АЖЛ пояснювали на прикладі Александрії Окасіо-Кортес, наймолодшої американської конгресменки, яка 2018 року обійшла кожен будинок, щоб донести свої ідеї виборцям особисто. Фото її стертих до дірок кросівок увійшло в історію американських виборів. Александрія перемогла навіть досвідченого політика, заручившись підтримкою 78% виборців. 

У Прибузькій ОТГ 13 населених пунктів і 5300 мешканок і мешканців. Олена Щербина заходила у кожен двір і особисто запрошувала на зустрічі. Просто неба розповідала людям про свою програму, проблеми громади і стратегію їх розв’язання. Пояснювала, як працює новий Виборчий кодекс. Запрошувала на вибори, переконувала людей виконати свій громадянський обов’язок.

«Спілкуючись із виборцями, я використовувала ще один інструмент, якого навчилася на АЖЛ, - «скриньку повідомлень». Це структура розмови, в якій чотири необхідні «віконця»:  інформація про себе, наше ставлення до опонентів, що говорять суперники про нас і що вони розповідають самі про себе. Це добре працювало. Також скористалася порадою не згадувати поганим словом попередників. І говорити мовою аудиторії про те, що їй цікаво і зрозуміло, без складних термінів і безпідставних обіцянок. Ми спілкувалися не про повітряні замки, а про вивезення сміття, водопостачання, дороги», - каже новообрана голова Прибузької ОТГ.

37% виборців проголосували за Олену Щербину. Вона вважає правильним рішенням те, що нікому не обіцяла посад – не обтяжувала себе зобов’язаннями. Тепер вона може вільно збирати свою команду.

 

Академія Жіночого Лідерства (АЖЛ) для жінок, які мають намір взяти участь у місцевих виборах – три серії тренінгів, організовані з липня по вересень 2020 року Українським Жіночим Фондом та Національним Демократичним Інститутом у межах програми "Підтримка жінок-лідерок в Україні" за підтримки Міністерства міжнародних справ Канади. Навчальний проєкт має на меті розвинути потенціал жінок і мотивувати їх балотуватися на місцевих виборах та приєднатися до процесів ухвалення рішень на місцевому (рівні громади) та регіональному рівні. Проєкт також забезпечив менторську підтримку кандидаткам під час виборів.

Три групи жінок-лідерок з усіх областей України навчалися впродовж шести днів онлайн у форматі 3+3 дні з перервою в тиждень. За цей час учасниці АЖЛ опанували: техніки спілкування та залучення виборців, публічних виступів та роботи з медіа; створення іміджу кандидатки, основних повідомлень виборчої кампанії; розробку стратегії кампанії та фандрейзингу; принципи мережування та об’єднання зусиль жінок-лідерок для відстоювання прав жінок. Під час навчання увага приділялась і протистоянню інформаційним атакам та психологічному насильству щодо політично активних жінок.