Жителька села на Луганщині створила екоферму, де можна придбати екопродукцію та відпочити

Людмила Сорока, випускниця тренінгової програми проєкту «Економічні можливості для жінок Східної України»

с. Боброво, Луганська область

Назва: Екологічна ферма “ЕкоКоза”

Продукція: туристичні послуги, молочно-сирна продукція, контактний зоопарк

Людмила мала амбітну мету — створити справжню екоферму як комплексну послугу, яка б поєднувала в собі як продаж екологічної продукції, так і дозвілля та відпочинок.

На момент своєї участі у проєкті Українського Жіночого Фонду Людмила вже мала досвід підприємницької діяльності. Проте була потреба у пошуках додаткових ніш для бізнесу та у поглибленні знань, зокрема щодо підготовки бізнес-плану та каналів комунікації для просування продукції та послуг. Це все спонукало до подання заявки на участь у тренінгах з розвитку бізнес-навичок.

Село Боброво, в якому проживає Людмила, до війни було популярним місцем відпочинку мешканців Сєвєродонецька — з мальовничим озером, пансіонатом та рекреаційною зоною довкола. Незважаючи на те, що межує воно із “сірою зоною”,  життя сюди почало помалу повертатись, особливо у період карантину, коли інші варіанти відпочинку через обмежене пересування стали важкодоступні. Людмила давно мріяла про власну екоферму, щоб розвивати ідеї екотуризму у своєму регіоні. До того ж, вона утримує у своєму господарстві англо-нубійських кіз, з молока яких виготовляє унікальні сири за французькою рецептурою. 

Ідея її бізнесу під час обговорень на тренінгах викликала пожвавлення. За допомогою тренерок та тренерів первинну ідею було конкретизовано, а спектр можливих послуг, які б могла надавати екоферма, — урізноманітнено.

“Особливість нашої першої групи була в тому, що учасниці, починаючи з другого тренінгу, активно розвивали навички з продажів. Людмила була однією з найактивніших: козяче молоко, сири, чудові домашні повстяні капці. Після тренінгів у неї зросла впевненість у собі, у своєму товарі і послугах. Аналіз ринку допоміг дізнатися більше про аналогічну діяльність в Україні”, — розповідає координаторка Центру підтримки жіночого бізнесу в м. Сєвєродонецьк Олена Дубровіна.

Комунікація із колежанками під час навчання та їхні рекомендації допомогли розширити клієнтську базу. Деякі з учасниць стали її постійними клієнтками, адже цінують високу якість та екологічність продукції. Ті, хто коштували молоко, запевняють, що воно дуже смачне, із пломбірним присмаком. А сири — із ніжним смаком та м'яким ароматом.

Бізнес-тренер Жан Кисіль, який у форматі індивідуальних консультацій працював над розробкою бізнес-плану разом з Людмилою, впевнений у тому, що екоферма матиме успіх: “Людмила — найактивніша учасниця, яка була в цей період навчання. Вона мала за мету навчитися залучати кошти та розширити свій бізнес. Ми детально пропрацювали кожен пункт бізнес-плану та зробили оцінку реалістичності його впровадження. Знаючи її цілеспрямованість, вона це зможе”.

Незважаючи на те, що ідея була амбітною, Людмила крок за кроком впроваджує її у життя. Наразі екоферма пропонує широкий спектр послуг. Тут діє контактний зоопарк — для дітей та батьків, який з кожним днем приваблює все більше відвідувачів. Адже контакт з козами має заспокійливий психоемоційний ефект. Особливістю англо-нубійської породи є те, що ці кози без ріжків і дуже чутливі до контакту з людьми. Асортимент із сирів власного виробництва сягає 15 видів, є особливо смачним та корисним продуктом, завдяки цілющим властивостям козячого молока. У найближчих планах — популяризувати українську кухню на основі фермерської продукції, проводити майстер-класи із виготовлення сиру, а ще — виготовлення морозива — із козячого молока воно особливо смакує. Щоб це здійснити — Людмила планує до наступного року облаштувати сирний підвал. Прийшлось вдатися до такого креативного рішення, адже у селищі постійні перебої зі світлом.

Сама ж Людмила ефективність навчання оцінює так: “ Навчальні курси дають можливість зрозуміти, хочеш ти цим займатися далі чи ні. Особливо корисними були для мене теми рентабельності бізнесу та його просування через Інтернет. Зараз продаж продукції через Фейсбук є для мене на 90% ефективним. Вчора я виклала оголошення про продаж сиру, а сьогодні в мене його вже забрали”.  

А ще — на тренінгах Людмила зрозуміла, що якою б не була критичною ситуація в країні, треба не зупинятися, а йти далі. Тому наближеність екоферми до “сірої зони” її не лякає. Адже такі місця відпочинку, де можна було б відпочити ще і душею, особливо важливі саме в таких напружених зонах. Людмила вже облаштувала гарне містечко біля озера і турбази відпочинку. Збудувала просторий сарай для кіз і розчистила місце під майданчик для відпочинку туристів. “Це виняткова концепція бізнесу, адже містить в собі високу соціальну цінність”, — підсумовує Олена Дубровіна.