Як Український Жіночий Фонд допоміг жительці Луганщини відкрити справу із продажу якісного насіння





















Наталія Горобинська, випускниця тренінгової програми проєкту «Економічні можливості для жінок Східної України»

м. Сєвєродонецьк, Луганська область

 

Назва: Торговельна точка з продажу товарів садово-городного призначення

Товар: насіння овочів та зелені

 

Ставши випускницею навчальних курсів проєкту Українського Жіночого Фонду, Наталія наважилась на свою першу підприємницьку справу, перетворивши захоплення на бізнес.

 

Сьогодні Наталія впевнено розвиває справу з роздрібного продажу товарів садово-городного призначення, зокрема пропонує асортимент якісного насіння овочів та зелені. Хоча ще до проходження тренінгів з розвитку бізнес-навичок не могла про таке і мріяти.

 

Ідея бізнесу виникла із захоплення. Багато років поспіль Наталія замовляла через Інтернет насіння різних овочів та зелені не лише для себе, але й для знайомих. При цьому уважно спостерігала, яким видам насіння надають перевагу її друзі. І сама тестувала, вирощуючи овочі та зелень на присадибній ділянці. Потім робила висновки — якого сорту насіння добре сходить і проростає та який виробник пропонує кращу якість. Захоплення було пов'язано з професійною діяльністю. Свого часу жінка працювала на підприємстві ПрАТ “Сєвєродонецьке об’єднання Азот” у цеху озеленення та тепличного господарства. Після низки хвиль скорочень, Наталії довелось перейти у інший цех. Ця робота не достатньо оплачувалася, тому бажання започаткувати власну справу було все більшим. Однак бракувало поштовху. А з ним — спеціальних знань та впевненості у власних силах. Таким поштовхом стала участь у проєкті Українського Жіночого Фонду.

 

“Подання заявки на участь у проєкті стало для Наталії рішучим кроком. На початку вона дуже переживала і сумнівалася. А вже невдовзі нові знання вбирала в себе як губка”, — пригадує Олена Дубровіна, координаторка Центру підтримки жіночого бізнесу, що діє на базі ГО “Сєвєродонецька молодіжна рада”.

 

Разом із бізнес-консультантами Наталія розробила бізнес-план, прорахувала усі можливі ризики, опанувала навички ведення переговорів та познайомилась із ефективними моделями залучення клієнтів і пошуку постачальників. Це все, на думку бізнес-тренера Івана Бондарчука, який безпосередньо з нею працював, допомогло їй позбутися психологічного бар'єру в подальшому.

 

“Найскладнішим в процесі розробки бізнес-плану було проводити розрахунки та скласти фінансовий план, оскільки Наталія раніше не мала подібного досвіду. Проте індивідуальні консультації додали їй більше впевненості в собі та в своїй бізнес-ідеї, що стало запорукою успіху в цілому”, — зауважує Іван Бондарчук.

 

Наталія визначає цінними для себе й отриманні знання щодо ведення комунікації з клієнтками та клієнтами, стратегій просування бізнесу в Інтернеті, а також консультації юристки Центру, які допомогли розібратися з правовими аспектами ведення бізнесу та питань реєстрації підприємницької діяльності. Її першими клієнтками стали її ж колежанки по навчанню. Загалом тренінги зробили її більш рішучою та підготували до дій.

 

Коли етап розрахунків було подолано, Наталія почала з закупівлі асортименту товару у перевірених оптових виробників. Другим кроком було розміщення оголошень про продаж насіння овочів та зелені. Після цього почалася реалізація товару у точці вільної торгівлі. Карантин, введений по всій країні через загрозу вірусу COVID-19, вніс свої корективи та спонукав до пошуків нових, гнучких рішень введення бізнесу. Тут в пригоді стали тренінги, присвячені стратегіям просування бізнесу через онлайн-платформи та соціальні мережі. Гнучко реагуючи на нові обставини, Наталія започаткувала онлайн-продажі, розміщуючи оголошення на своїй персональній Фейсбук-сторінці, а також онлайн-сторінках регіональних дошок оголошень.

 

Наталія цінує кожного свого покупця та шукає оптимальні шляхи для співпраці. Частина її цільової аудиторії  — люди старшого віку, які не завжди мають достатньо навичок для того, щоб оформити покупку онлайн. Тому по завершенню карантину жінка веде продажі у двох форматах — онлайн та на міському ринку, а прибуток вкладає у розширення асортименту. Особливо цінується покупцями те, що Наталія пропонує не лише якісне насіння, але й надає безкоштовні консультації, які допомагають краще зорієнтуватися у виборі. Таких експерток з рослинництва не так багато у цій сфері, тому можливість отримати кваліфіковану пораду є додатковою перевагою для покупців.

 

Про зміни, які відбулися у її професійному житті, сама Наталя говорить так: “Я стала набагато впевненішою у власних силах, зросла мотивація для розвитку власної справи, а ще — улюблена справа почала приносити дохід”.

 

На думку фахівців, котрі працювали з Наталією над розробкою та втіленням її ідеї, її модель бізнесу є досить перспективною. Адже, як влучно зауважив Іван Бондарчук, “бізнес, пов'язаний з аграрним сектором та сільським господарством завжди буде приносити прибуток в нашій країні, враховуючи велику кількість потенційних клієнтів — фермерів, городників та садівників”. І хоча на даний момент справа Наталії перебуває на стадії формування і жінка працює як самозайнята особа, проте у найближчих планах  — реєстрація підприємницької діяльності та подальше розширення асортименту товару.