Майстрині Сходу вибудовують продажі в соцмережах

Тренінговий курс «Хендмейд в онлайн» - одна із двадцяти ініціатив, підтриманих Українським Жіночим Фондом за фінансування ЄС у межах програми грантів швидкого реагування для просування економічних можливостей. ГО “Українська асоціація фрілансерів” із Краматорська розробила програму, яка допомогла понад ста майстриням ручної роботи налагодити інтернет-продажі в період карантинних обмежень.


Виклик: крамниці та ярмарки хендмейду під замком

До локдауну майстрині одягу, аксесуарів і прикрас ручної роботи продавали свої вироби переважно наживо: виконували індивідуальні замовлення, реалізували готові речі через торгові точки та під час заходів. У більшості з них або не було сторінок у соцмережах і акаунтів в інтернет-магазинах, або велися вони аматорськи, без прицілу на реальні продажі.


Рішення: навчальний курс з інтернет-маркетингу та менторська підтримка


«Українська асоціація фрілансерів» розробила програму, в результаті якої хендмейдерки могли зберегти дохід і навіть розширити канали продажу в період карантинних обмежень. Майстер-класи зі створення фото й текстів, які вигідно представляють товари в соцмережах, інструменти онлайн-просування, тренінги з жіночого лідерства й менторська підтримка в розробці індивідуальних маркетингових планів – завдяки цьому інтенсиву учасниці впродовж місяця створили, відновили або вивели на новий рівень віртуальні канали продажів.

Багатодітна мама Анастасія Агалакова з невеличкого Павлограда втомилася доводити рідним, що хендмейдерство для неї – не хобі, а те, чим їй цікаво заробляти. Спілкування з відданими своїй справі учасницями проєкту і тренерами, які ставляться до майстринь як до підприємиць, дало Анастасії впевненість. Вона відродила інста-магазин, відкрила нові можливості графічних редакторів і відкоригувала шаблони мислення, які заважали успішно рекламувати свої виробіи. Кількість підписників сторінки та клієнтів стрімко зростає.

Іванна Піняк шукала можливості продавати свої талісмани-мотанки за кордоном. Уже в процесі навчання її доходи почали зростати, оскільки тренінги й менторська підтримка допомогли структурувати канали продажів. Іванна створила партнерство з учасницею, яка виготовляє прикраси для волосся, а також працює над відкриттям фізичної точки продажу.


Тетяна Агнаєва прийшла у проєкт не впевненою, чи подужає розібратися з інструментами онлайн-продажу. Досі сторінка виробів не приносила доходу. В результаті Тетяна стала найкращою в групі з копірайтингу, навчилася розраховувати собівартість послуги, писати бізнес-план. Майстриня вирішила займатися предметним фото. На проєкті вона навчилася користуватися зумом – до цього в неї був психологічний бар’єр щодо онлайн-навчання. Вона вже пройшла дистанційні курси з використання фотошопу, дохід стає стабільним, тож Тетяна реєструє своє підприємство.


Несподіванки антикризового проєкту

 

Упродовж п’яти днів реєстрації запити на участь подали понад шістсот майстринь, – не тільки з України, а й із закордону.

Організатори розробили триетапний алгоритм відбору, щоб сформувати групу з найбільш зацікавлених учасниць. Спершу всі заповнювали онлайн-заявку з мотиваційним листом; журі оцінювало рівень зацікавленості та проводило співбесіди з учасницями. Коли формували групи, враховували вид діяльності в хендмейді, рівень підприємницьких знань та бізнес-навичок, місце проживання.

Для «Української асоціації фрілансерів» це був перший досвід роботи з онлайн-платформами, дистанційного спілкування з учасницями. Довелося вчитись утримувати увагу й мотивувати до завершення курсу.

Регулярно виникали труднощі з доступом до швидкісного і стабільного інтернет-зв’язку у віддалених ОТГ Донецької та Луганської областей. Цю проблему жінки вирішували, збираючись у бібліотеці (м.Щастя), у селищній раді (Привільська ОТГ), вдома одна в одної (Попасна, Старобільськ). Для багатьох жінок, особливо із сільської місцевості, «Хендмейд в онлайн» відкрив електронні дошки, зум, соцмережі. Онлайн-курси дали можливість навчатися представницям вразливих категорій, наприклад, одиноким мамам.  Організатори розробили розклад, який не перешкоджав основній роботі учасниць: заняття проводились у дві зміни та у вихідні.  


Що далі: від реакції на кризу до системних змін

 

Проєкт мав на меті не лише навчити, а й згуртувати майстринь. Професійна громада у вайбері, створена на початку навчання, стала дистанційним клубом спілкування та взаємопідтримки.

«Після закінчення занять я зрозуміла, що в моєму випадку: одиничне виробництво авторських ляльок і оберегів, майстер-класи з їх виготовлення, – реклама суттєво здорожчує продукт і не принесе бажаної користі. Тож завдяки майстер-класу й супроводу тренера створила сайт-візитівку, отримую замовлення не лише з України, а й із Польщі та Португалії. Інші учасниці проєкту діляться корисними контактами. Мої майстер-класи, зокрема й онлайнові, мають попит. Шукаю прийнятну форму бізнес-відносин. Це виклик, але вже не перешкода», - поділилася враженнями та реаліями учасниця Олена Адильбекова.

В “Українській асоціації фрілансерів” упевнені: курс «Хендмейд в онлайн» потрібен майстриням не лише на Сході. Інструменти дистанційного спілкування дають змогу проводити навчання і в інших регіонах.