Жінки Житомирщини відкривають бізнес-потенціал зеленого туризму

В умовах пандемії та закритих кордонів вітчизняні бази відпочинку та зелені садиби як ніколи зацікавили українських туристів. На конкурс грантів швидкого реагування для просування економічних можливостей Житомирська обласна молодіжна громадська організація «Паритет» подала проєкт, який мав на меті відкрити жінкам Житомирщини потенціал для розвитку внутрішнього туризму. Розробка «Паритету» увійшла до двадцятки проєктів, що здобули підтримку Українського Жіночого Фонду за фінансування ЄС.

Виклик: криза міжнародного й урбан-туризму – стимул для альтернатив у галузі

Національна туристична організація України оголосила 2020-й Роком сільського туризму – іще за кілька місяців до того, як мандрівки містами і країнами стали неможливими. Туристична галузь, за даними Центру прикладних досліджень, постраждала від карантинних обмежень COVID-19 чи не найбільше серед секторів економіки – як галузь, життєдіяльність якої безпосередньо пов’язана зі свободою переміщення та відвідування публічних місць. Водночас зменшились і можливості туристів – доходи більшості українців скоротилися в період локдауну, тож відкладені на відпочинок і подорожі гроші або «проїлись», або перейшли до категорії недоторканого запасу. Багато хто проводив відпустки й канікули на дачах, у селі, в походах із наметами. Але де перевести подих і оздоровитися тим, у кого немає заміських садиб? І чому українки й українці не користуються моментом і не перетворюють хатинки або ділянки землі на туристичні об’єкти?

«Ми побачили великий потенціал до розвитку зелених садиб та участі жінок у цьому процесі, – розповіла Наталія Тарасенко, Голова Ради Житомирської обласної молодіжної ГО «Паритет». – У багатьох є ідеї і ресурси, але бракує розуміння бізнес-процесів і можливостей – натомість є потреба прорахувати всі ризики».

Рішення: експрес-курс про відкриття зеленої садиби

Влітку 2020 року ГО «Паритет» набрала групу з тридцяти мешканок громад Житомирщини, зацікавлених у розвитку зелених садиб та сільському туризмі. Серед учасниць курсу були як власниці діючих садиб, фермерських господарств так і жінки, які мають/готові придбати ділянку землі, щоб створювати сільський туристичний продукт.

Лариса Ткачук, майстриня сувенірів, давно мріяла створити зелену садибу в смт. Черняхів. У неї є дві сестри. Одна розуміється на ландшафтному дизайні, інша – на кулінарії. Усі три сестри – вчительки, дві з них викладають англійську мову і мають досвід співпраці з волонтерами Корпусу Миру. Після навчання за програмою «Паритету» сестри готові об’єднатись і створити сімейний туристичний об’єкт, вони створюють пропозиції як для місцевих жителів, гостей з інших регіонів, так і для іноземних туристів.

Що запропонувати туристу? Як оформити з ним угоду? В якій формі реєструвати бізнес і платити податки? Де взяти гроші, щоб побудувати й облаштувати зелену садибу? Що необхідно зробити, щоб про садибу дізналися, завітали і рекомендували друзям? Учасниці проєкту отримали комплекс знань і покроковий план відкриття сільського туристичного об’єкту.

«Вражена: звикла, що безкоштовні курси – приманка і реклама чогось платного. Цей же курс справді націлений допомогти нам створити садибу. Плануємо побудуватися в селі, переїхати й організувати зелений туризм як одне з джерел доходу сім’ї», – відгукнулася житомирянка Наталія Грищук, яка шукає можливостей заробляти після виходу з відпустки по догляду за дітьми.

«Дізналася, що є багато інформації і не треба видумувати велосипед. Вже починаю шукати садибу і по пунктах складаю свого туриста, свої послуги і цікавинки», – такі враження учасниці Світлани Сладковської, ВПО, яка наразі проживає в Коростишевській ОТГ. Для Світлани навчання переросло в менторську підтримку: тренерка проєкту, власниця садиби та представниця Спілки зеленого туризму в Житомирській області Інна Величко запросила Світлану проводити майстер-класи з виготовлення гіпсових сувенірів для туристів. Для учасниці це не лише заробіток, а й можливість потрапити всередину туристичного бізнесу, зрозуміти й відчути, як працює садиба.

Несподіванки антикризового проєкту

Для ГО «Паритет» цей проєкт став першим цілковито втіленим в онлайн форматі. З одного боку, це був виклик. Чи впораються гаджети, інтернет? Чи вистачить в учасниць техніки і цифрових навичок, щоб повноцінно навчатися? Організатори передбачили можливість перегляду занять у записі. За час втілення проєкту всі його учасниці й учасники мали нагоду «прокачатись» у використанні онлайн-платформ. Крім того, «дистанційка»  дозволила залучити жінок, які б не змогли приєднуватись офлайн через сімейні обставини.

«Паритет» широко анонсував можливість, і завдяки цьому залучив жінок із різних громад Житомирщини. Крім того, до організації звернулися жінки з Кременчука Полтавської області, і вони також потрапили до проєкту завдяки своїй високій мотивації.

Наснажений тренер Сергій Толстіхін подарував можливість учасницям, які презентували концепції своїх садиб, розробити їм логотипи майбутніх садиб. Шість підприємиць уже скористалися з пропозиції.

Також дуже цінним був досвід спілкування учасниць проєкту з власниками та власницями зелених садиб з різних куточків України, які ділилися своїм досвідом, успіхами та важливими аспектами, які необхідно врахувати.

Що далі: від реакції на кризу до системних змін

Відгуки випускниць курсів засвідчили: сільські жінки Житомирщини прагнуть менторської підтримки на перших етапах розвитку підприємництва, мережування, побудови партнерств, спеціалізованих тренінгів і мікрогрантування для розвитку власної справи. Напрацювання проєкту лягли в основу порадника власницям та власникам зелених садиб «Сільський зелений туризм: сім кроків від ідеї до бізнесу».

«Сіль проєкту – розроблені на основі теорії та практики концепції зелених садиб, коментарі експертів/ок і учасниць після презентації. Чекаю на наступні ініціативи, які допоможуть просувати зелений туризм і навчать розвивати жіночий бізнес у сільській місцевості», – зазначила учасниця проєкту Софія Попова-Олійник із Барашівки, яка перебуває у відпустці по догляду за дітьми.

«Із радістю послухала би курс щодо ролі ландшафтного дизайну в садибах, про відкриті приватні сади та їх використання в зеленому туризмі», – висловила побажання Наталія Іваницька з смт Черняхів.

Оксана Левківська, яка проживає у м. Овруч і працює у громаді фахівчинею з розвитку туризму, презентувала концепцію розвитку цілого села у стилі життя шляхти, яка ґрунтується на історії Овруччини. Оксана залучає людей, щоб створити такий унікальний туристичний продукт і відкрити власну садибу на території комплексу.