Виклик: криза міжнародного й урбан-туризму – стимул для альтернатив у галузі
Національна туристична організація України оголосила 2020-й Роком сільського туризму – іще за кілька місяців до того, як мандрівки містами і країнами стали неможливими. Туристична галузь, за даними Центру прикладних досліджень, постраждала від карантинних обмежень COVID-19 чи не найбільше серед секторів економіки – як галузь, життєдіяльність якої безпосередньо пов’язана зі свободою переміщення та відвідування публічних місць. Водночас зменшились і можливості туристів – доходи більшості українців скоротилися в період локдауну, тож відкладені на відпочинок і подорожі гроші або «проїлись», або перейшли до категорії недоторканого запасу. Багато хто проводив відпустки й канікули на дачах, у селі, в походах із наметами. Але де перевести подих і оздоровитися тим, у кого немає заміських садиб? І чому українки й українці не користуються моментом і не перетворюють хатинки або ділянки землі на туристичні об’єкти?
«Ми побачили великий потенціал до розвитку зелених садиб та участі жінок у цьому процесі, – розповіла Наталія Тарасенко, Голова Ради Житомирської обласної молодіжної ГО «Паритет». – У багатьох є ідеї і ресурси, але бракує розуміння бізнес-процесів і можливостей – натомість є потреба прорахувати всі ризики».
Рішення: експрес-курс про відкриття зеленої садиби
Влітку 2020 року ГО «Паритет» набрала групу з тридцяти мешканок громад Житомирщини, зацікавлених у розвитку зелених садиб та сільському туризмі. Серед учасниць курсу були як власниці діючих садиб, фермерських господарств так і жінки, які мають/готові придбати ділянку землі, щоб створювати сільський туристичний продукт.
Лариса Ткачук, майстриня сувенірів, давно мріяла створити зелену садибу в смт. Черняхів. У неї є дві сестри. Одна розуміється на ландшафтному дизайні, інша – на кулінарії. Усі три сестри – вчительки, дві з них викладають англійську мову і мають досвід співпраці з волонтерами Корпусу Миру. Після навчання за програмою «Паритету» сестри готові об’єднатись і створити сімейний туристичний об’єкт, вони створюють пропозиції як для місцевих жителів, гостей з інших регіонів, так і для іноземних туристів.
Що запропонувати туристу? Як оформити з ним угоду? В якій формі реєструвати бізнес і платити податки? Де взяти гроші, щоб побудувати й облаштувати зелену садибу? Що необхідно зробити, щоб про садибу дізналися, завітали і рекомендували друзям? Учасниці проєкту отримали комплекс знань і покроковий план відкриття сільського туристичного об’єкту.
«Вражена: звикла, що безкоштовні курси – приманка і реклама чогось платного. Цей же курс справді націлений допомогти нам створити садибу. Плануємо побудуватися в селі, переїхати й організувати зелений туризм як одне з джерел доходу сім’ї», – відгукнулася житомирянка Наталія Грищук, яка шукає можливостей заробляти після виходу з відпустки по догляду за дітьми.
«Дізналася, що є багато інформації і не треба видумувати велосипед. Вже починаю шукати садибу і по пунктах складаю свого туриста, свої послуги і цікавинки», – такі враження учасниці Світлани Сладковської, ВПО, яка наразі проживає в Коростишевській ОТГ. Для Світлани навчання переросло в менторську підтримку: тренерка проєкту, власниця садиби та представниця Спілки зеленого туризму в Житомирській області Інна Величко запросила Світлану проводити майстер-класи з виготовлення гіпсових сувенірів для туристів. Для учасниці це не лише заробіток, а й можливість потрапити всередину туристичного бізнесу, зрозуміти й відчути, як працює садиба.
Несподіванки антикризового проєкту
Для ГО «Паритет» цей проєкт став першим цілковито втіленим в онлайн форматі. З одного боку, це був виклик. Чи впораються гаджети, інтернет? Чи вистачить в учасниць техніки і цифрових навичок, щоб повноцінно навчатися? Організатори передбачили можливість перегляду занять у записі. За час втілення проєкту всі його учасниці й учасники мали нагоду «прокачатись» у використанні онлайн-платформ. Крім того, «дистанційка» дозволила залучити жінок, які б не змогли приєднуватись офлайн через сімейні обставини.
«Паритет» широко анонсував можливість, і завдяки цьому залучив жінок із різних громад Житомирщини. Крім того, до організації звернулися жінки з Кременчука Полтавської області, і вони також потрапили до проєкту завдяки своїй високій мотивації.
Наснажений тренер Сергій Толстіхін подарував можливість учасницям, які презентували концепції своїх садиб, розробити їм логотипи майбутніх садиб. Шість підприємиць уже скористалися з пропозиції.
Також дуже цінним був досвід спілкування учасниць проєкту з власниками та власницями зелених садиб з різних куточків України, які ділилися своїм досвідом, успіхами та важливими аспектами, які необхідно врахувати.
Що далі: від реакції на кризу до системних змін
Відгуки випускниць курсів засвідчили: сільські жінки Житомирщини прагнуть менторської підтримки на перших етапах розвитку підприємництва, мережування, побудови партнерств, спеціалізованих тренінгів і мікрогрантування для розвитку власної справи. Напрацювання проєкту лягли в основу порадника власницям та власникам зелених садиб «Сільський зелений туризм: сім кроків від ідеї до бізнесу».
«Сіль проєкту – розроблені на основі теорії та практики концепції зелених садиб, коментарі експертів/ок і учасниць після презентації. Чекаю на наступні ініціативи, які допоможуть просувати зелений туризм і навчать розвивати жіночий бізнес у сільській місцевості», – зазначила учасниця проєкту Софія Попова-Олійник із Барашівки, яка перебуває у відпустці по догляду за дітьми.
«Із радістю послухала би курс щодо ролі ландшафтного дизайну в садибах, про відкриті приватні сади та їх використання в зеленому туризмі», – висловила побажання Наталія Іваницька з смт Черняхів.
Оксана Левківська, яка проживає у м. Овруч і працює у громаді фахівчинею з розвитку туризму, презентувала концепцію розвитку цілого села у стилі життя шляхти, яка ґрунтується на історії Овруччини. Оксана залучає людей, щоб створити такий унікальний туристичний продукт і відкрити власну садибу на території комплексу.