Жіночий бізнес виходить із колапсу і допомагає боротись із ґендерно зумовленим насильством

Український Жіночий Фонд за фінансування ЄС підтримав проєкт громадської організації, яка знайшла спосіб переорієнтувати жіноче підприємництво до умов дистанційної роботи під час епідемії COVID-19 і стимулювати жінок до взаємодопомоги. ГО «Інформаційно-тренінговий центр громадських ініціатив» (ІТЦГІ) – одна із двадцяти переможниць конкурсу проєктів у межах програми грантів швидкого реагування для просування економічних можливостей.

Виклик: жінки втрачають дохід, а разом із ним – можливості захищати свої права

Дані національних досліджень свідчать, що в результаті карантинних заходів на межі банкрутства і закриття опинилося до 50% малого і до 80% мікробізнесу. У ньому задіяні переважно жінки.

На початку карантину «Інформаційно-тренінговий центр громадських ініціатив» опитав 110 жінок, які є самозайнятими особами або мають власний мікро- чи малий бізнес, переважно з Києва та Київської області, щоб зрозуміти, яка допомога їм зараз найбільше потрібна для розвитку підприємництва. Учасниці анкетування працюють у найрізноманітніших галузях: від перекладів до бджільництва, від освіти до бухгалтерських послуг, від косметології до будівництва. Лише 17% опитаних не бояться за власну справу під час і після карантину. Більшість же шукає можливостей переорієнтувати свої бізнеси до нових умов, щоб не починати з нуля.

Власниця магазину дитячих іграшок Тамара Клементович змушена була закрити торгову точку під час карантину і вперше замислилася над онлайн продажами: «Виявилося, що торгівля в інтернеті має багато нюансів і секретів, для опанування яких потрібен час і допомога фахівців. Є багато курсів, але вони всі платні».

Зменшення доходу призводить не лише до матеріальних негараздів, а й до психологічної вразливості жінок, емоційної напруги в родинах. Кількість звернень на гарячу лінію запобігання домашньому насильству під час карантину зросло майже удвічі. При цьому дослідження свідчать, що звертається по допомогу невелика частка жінок, які її потребують. Жінки часто не розуміють, що піддаються ґендерно зумовленому насильству. Або не знають, де шукати підтримки.

 

Рішення: навчальний курс для підприємниць і рекламна допомога бізнесу із соціальним компонентом

Зрозумівши, яких навичок та інструментів бракує бізнес-жіноцтву, ІТЦГІ розробив п’ять вебінарів: про бізнес-моделі, розроблення планів і сценаріїв у бізнесі, перехід на онлайн канали збуту, антикризове управління фінансами і дистанційну роботу команди. Тренінгову програму в серпні 2020 року пройшли 123 жінки. Через місяць ІТЦГІ зафіксував іще понад триста переглядів у записі.

На додачу до навичок, які дозволяють зберегти свою справу і отримувати дохід до стабілізації економічного середовища, учасниці тренінгової програми отримали шанс на рекламну підтримку. ІТЦГІ провів конкурс серед підприємниць, які хочуть інтегрувати у свої бізнес-процеси соціальну складову, спрямовану на захист вразливих жінок. Три найпереконливіші учасниці отримали грошові сертифікати на розроблення і виготовлення рекламної продукції своїх товарів і послуг.

Так на візитівках київського магазину іграшок Тамари Клементович з’явилися контакти гарячої лінії протидії домашньому насильству, зашифровані у QR-коді. Куди звертатися, якщо тебе ображають і принижують, прочитають дівчата і жінки на упаковці мила ручної роботи, яке продає по всій Україні Валентина Гартовина з Мирограда на Донеччині. Мами, бабусі, няні, які приводять дітей до логопедичного центру Оксани Бутріної в Боярці на Київщині, отримують буклети з інформацією про те, як протистояти утискам жінок і про можливість проконсультуватися з психологом/психотерапевтом центру.

 

Несподіванки антикризового проєкту

Одними з перших слухачок тренінгового курсу ІТЦГІ стали співробітниці центрів зайнятості. З початком пандемії до них масово звертаються люди із запитами, для задоволення яких державні установи не мають ні експертних, ні організаційних ресурсів. У вересні ІТЦГІ на запрошення Київського міського центру зайнятості провів вебінар «Фриланс та самозайнятість як можливість працевлаштування» в межах кар’єрного онлайн-форуму. Кількість охочих відвідати вебінар удвічі перевершила пропускну можливість подієвої платформи. Згодом його називали найцікавішим заходом форуму.

Команда проєкту ІТЦГІ не очікувала такої обізнаності учасниць із тематикою ґендерно зумовленого насильства. «Більшість жінок під домашнім насильством розуміють синці, переломи і подряпини. Але учасниці нашого конкурсу, як виявилося, розуміють, що насильство проти жінок буває психологічним, економічним. Вони знають, що з цим робити і готові втілювати соціально орієнтовані бізнес-ідеї», – зазначила координаторка проєкту Наталія Костюк. «Я часто ставала свідком економічних утисків жінок-клієнток мого магазину. Коли мама, перш ніж купити іграшку, телефонує своєму чоловікові і просить дозволу витратити на дитину сто гривень», – пригадує Тамара Клементович. Діти з особливостями розвитку, які приходять до логопедичного центру Оксани Бутріної, часто зазнають булінгу, а їхні мами почуваються винними за те, що їхні діти не такі, як інші.

 

Що далі: від реакції на кризу до системних змін

Результати проєкту масштабуються через співпрацю «Інформаційно-тренінгового центру громадських ініціатив» із центрами зайнятості. Записи вебінарів відкриті, центри зайнятості рекомендують їх своїм клієнтам. ІТЦГІ має експертний потенціал і досвід тренінгів з тих питань, які цікавлять клієнтів центрів зайнятості. Громадська організація шукає можливостей і форматів взаємодії для підвищення ефективності обох інституцій. 95% учасниць опитування ІТЦГІ зазначали, що хочуть брати участь у жіночих бізнес-об’єднаннях, оскільки партнерства більш стійкі до зовнішнього впливу завдяки підтримці, взаємодопомозі та перерозподілу кризових навантажень.

Проєкт засвідчив: власниці малих і мікробізнесів можуть говорити з жінками через свою продукцію і канали зв’язку, створювати жіночі кола і партнерства з громадськими організаціями.

 

Гранти швидкого реагування для просування економічних можливостей жінок

У червні 2020 року Український Жіночий Фонд провів конкурс грантів швидкого реагування, які просувають економічні можливості жінок в умовах пандемії. Фінансування отримали двадцять проєктів жіночих / феміністичних організацій, які швидко, упродовж кількох місяців дають відчутний ефект, і які можна застосувати в інших громадах і регіонах. Це стало можливим завдяки проєкту УЖФ «Жіночий рух – в авангарді реагування на виклики COVID19 в Україні», підтриманого Європейським Союзом у межах механізму швидкого реагування для організацій громадянського суспільства у країнах Східного Партнерства і як частина підтримки ініціатив COVID-19 в Україні.